Levná nafta jen pro někoho

Všichni, kdo jezdíme autem, známe ten pocit. Snad při každém tankování si v duchu stěžujeme, že by benzín nebo nafta mohla být levnější. A není se čemu divit, vždyť stát si z výsledné ceny vezme více než 62 procent.

Z aktuální ceny okolo 29,- Kč za litr si stát dorozpočtu stáhne prostřednictvím spotřební daně a DPH přibližně 18,- Kč. Kdybytonedělal, mohli bychom tankovat litr za 11,- Kč, resp. za cca 14,- Kč vč. DPH. Panečku, to by se jezdilo.

Výhody jen pro někoho

No a některým se tak skoro i jezdit bude. V rámci další fáze budování agrosocialismu totiž stát chce až 90 % takto vybraných daní vracet zemědělcům v živočišné výrobě (novela zákona o spotřebních daních). Nastává ideální čas pořídit si králíkárnu, nebo si po vzoru Šimka s Grossmanem nastěhovat do bytu čuníka a stát se podnikatelem v živočišné výrobě.

Už dnes přitom stát podobně postupuje u zemědělců ve výrobě rostlinné. Kdysi se toto opatření zavádělo s logikou, že traktory přece nejezdí po dálnicích a silnicích, ale primárně po polích, a proto by nebylo fair, aby se z nafty, kterou do strojů zemědělci lijí, financovala dopravní infrastruktura.

Zlevněme naftu a benzin všem

Tuhle logiku dokážu celkem pochopit. Nechápu, ale proč by podobnou úlevu měli mít třeba chovatelé prasat. Ti přece po žádném poli nejezdí. Naopak, pro převoz svých pašíků na jatka používají stejné silnice jako my, ostatní motoristé.

Nechápejte mě prosím špatně. Snížení daní je dobře, nemělo by se ale dít selektivně. Pokud máme pocit, že jsou nafta a benzín příliš drahé – a ony opravdu jsou, protože jsou nesmyslně vysoce zdaněné – pak bychom je měli zlevnit všem, a ne jen pár vyvoleným, kteří mají v zádech silnou lobby.

Vojtěch Kos